2000-2002, DVD 35:40;05
Young Video Artist Initiative "The Usual Passages", THINK ZONE (Mori Art Museum), Tokyo,"Junge Video-Kunst aus Japan - Eine Ausstellung in Zusammenarbeit mit dem Mori Arts Center, Tokyo", the East Asian Museum, Berlin, Yong Video Artists Initiatives, "Nippon Connection 2003", Frankfurt
"The Usual Passages" demo
When I started to speak in English, I always wanted to say, "I can be more talkative. I am more interesting than how I sound right now, even though I sound stupid. " I hope I do not have such a profound persecution complex that I think people look down on me because I can't speak in my second language properly But I could not help to feel the power balance between people who can speak and who can not. I came back to Japan and released that there are people who can't understand English while I am speaking in it. I don't think I am any better than they are but I feel confused. I also thought I could speak Japanese really well, but in fact I am not that good. I am a little disappointed. This was how I started to make "The Usual Passages" I have interviewed people at a bank in Tokyo where I used to work, and asked them to talk in English and Japanese about their daily commute from their homes. One interviewee is seen in two monitors speaking in different languages simultaneously. I am interested in the difference between facial and verbal expression when we speak in English and Japanese. For example, I swear a lot in English but never in Japanese. On the train, I feel a sudden attention when I am with foreign friend speaking in English. At the same time I pay attention, checking who is speaking non-Japanese when I hear English. This sudden mild tension in public area interests me. I seem to go back and forth of different territory as I speak different language.
"The Usual Passages", 2002は、勤務していた東京の外資系銀行員に英語と日本語で通勤途中の話をしてもらった。これが上映時に同時に英語と日本語を話す時の表情と声の差や共通点が鑑賞できるようになっている。もともと留学していた時に英語でのコミュニケーションにおける違和感を感じていたが、帰国後は、また別の意味で自分が英語が話せるという優越感とその英語は、ネイティブのようではないという劣等感が複雑に入り交じる自分自身の違和感、英語を話さなければいけないという強迫観念的な社会風潮に興味を覚え制作するにいたった。この作品のもう一つの側面は、通勤だ。車内というのは、微妙な公共の場所で、知らない人間と別の場所に移動するという共通の目的を持ちながら、一定の時間、同じ場所を共有する。周りのことは、気にしたり、気にならなかったり。周りを気にするのは、たいてい頭の中を占めることがない場合だ。幸せでも不幸せでもない時。少し疲れているが、ものすごく疲れても居ない時。そんな時、外国語が聞こえてくるとさっとふりかえる自分がいたり、その外国語を日本人が話していると、ちらっと見てしまう自分がいたりする。電車の中で、毎日のように大勢の見知らぬ人々と一定の時間、一つの空間にいるなかで、その人々が何を考えているか、という素朴な疑問から、インタビューするにいたる。毎日の通勤で自分が何をするかということは特別の出来事でもない限り、他人には話さない。とるに足らないとみなしていること一定の時間を週に5回毎日のように、何年も何十年もその時間を過ごしていることに興味を持った。
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Young Video Artist Initiatives by Mori Museum
森美術館準備室企画ヤング・ヴィデオ・アーティスト・イニシアティブス(YVAI)
http://mori.art.museum/jp/exhibition/pre01.html
Hip Japanese Contemporary Artists Selected by David Elliott, Director of Mori Museum
エリオット森美術館館長が選んだ いま面白い日本・現代アーティストたちhttp://www.gei-shin.co.jp/arttop/at202e.html